سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تقویم محتوا چیست و چرا برای تولید محتوا ضروری است؟

تقویم محتوا چیست?

در این جلسه از بلوک بازاریابی محتوا، قصد داریم درباره تقویم محتوایی یا تقویم سردبیری محتوا و ضرورت استفاده از آن در استراتژی بازاریابی محتوا صحبت کنیم. برنامه‌ریزی، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در هر زمینه‌ای است. 42 درصد از مردم، زمانی که اهداف خود را می‌نویسند، به آن اهداف دست می‌یابند. تولید محتوا، به تنهایی نمی‌تواند باعث موفقیت استراتژی بازاریابی محتوا شود، بلکه نظم بخشیدن به تولید و انتشار محتوا، نقش مهمی را ایفا می‌کند. استفاده از یک تقویم محتوایی، برای برنامه‌ریزی مناسب و نظم بخشیدن به بازاریابی محتوا ضروری است. داشتن یک برنامه منظم در تولید و انتشار محتوا، باعث جذب مخاطب و در نهایت، تبدیل مخاطب به مشتری می‌شود.

بزرگ‌ترین چالش تولید محتوا، فقط نوشتن آن نیست، بلکه موارد دیگری مانند ایده‌پردازی موضوعات (brainstorming)، هدف قرار دادن مخاطبین صحیح، بهینه‌سازی پست‌ها با بهترین کلیدواژه‌ها و در نظر گرفتن CTA مناسب را شامل می‌شود. با این حال، هر یک از این مراحل به سازماندهی متمرکز و صرف زمان نیاز دارد تا به موفقیت بیانجامد.

یکی از سوالات رایجی که کسب‌وکارهای موفق در زمینه بازاریابی محتوا مانند Hubspot دریافت می‌کنند، این است که «چگونه همه محتواهای خود را مدیریت می‌کنید؟» یا «هزینه مدیریت محتوا چقدر است؟» برای دریافت پاسخ این سوالات و یادگیری تقویم محتوایی، تا پایان این جلسه همراه باشید.

تقویم محتوایی یا تقویم سردبیری محتوا چیست؟

تقویم محتوایی، یک تقویم ساده است که جزئیات و طبقه‌بندی محتوا، زمان‌بندی انتشار را در بر دارد و به تیم مارکتینگ کمک می‌کند تا برای همه فعالیت‌های بازاریابی مانند پست‌های بلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های محتوایی برنامه‌ریزی کنند. تقویم محتوایی، یکی از بهترین ابزارها برای نظم بخشیدن به استراتژی بازاریابی محتوا است.

این تقویم، به منزله یک نقشه راه برای اطمینان از قرار گرفتن در مسیر درست رسیدن به اهداف کسب‌وکار، دستیابی به مخاطبان هدف و عملکرد مناسب کانال‌های مختلف محتوا است. ایجاد این تقویم، کار ساده‌ای است، اما رعایت کردن آن، کاری دشوار است.

یک تقویم محتوایی رایج باید شامل موارد زیر باشد:

موضوع یا عنوان هر محتوا

نویسنده هر محتوا

تاریخ انتشار محتواها

موقعیت و کانال انتشار محتوا

فرمت محتوا

دسته‌بندی محتوا

پرسونای مخاطب

موقعیت مخاطبین هدف در قیف بازاریابی

دکمه CTA هر محتوا

چرا در استراتژی بازاریابی به تقویم محتوایی نیاز دارید؟

دلایل مختلفی، ضرورت ایجاد و استفاده از تقویم محتوایی را توضیح می‌دهد.

باعث جهت‌دهی به انتشار محتوا در موقعیت و رویدادهای مربوطه می‌شود.

باعث تسهیل مدیریت منابع تولید و تبلیغ محتوا می‌شود.

منجر به بهبود ایده‌پردازی، جستجو و بهینه‌سازی محتواها می‌شود.

یک تقویم محتوایی خوب، باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی شما می‌شود.

باعث نظم بخشیدن و سازماندهی کار روزانه، ماهانه و سالیانه تمامی عوامل می‌شود.

با جلوگیری از انتشار محتوای تکراری یا بیش از حد تصادفی محتواها و همچنین، نظم بخشیدن در انتشار محتواها، باعث حفظ مخاطبین و درگیر کردن آنها می‌شود.

علاوه بر لیست کردن محتواها، می‌توانید چگونگی توزیع محتواها در طول ماه یا سال را به صورت واضح مشخص کنید. این کار، باعث پی بردن به روزها و رویدادهای مهم کسب‌‌وکار و در نتیجه، برنامه‌ریزی برای آن می‌شود.

باعث پی بردن به شکاف‌های موجود در برنامه محتوایی می‌شود.

 

تقویم محتوایی?

ایجاد و استفاده از تقویم محتوایی

شما به راحتی می‌توانید با استفاده از Google Sheets، Google Calendar و یا اکسل، تقویم محتوایی خود را ایجاد کنید. همچنین، می‌توانید نمونه‌های آماده این تقویم‌ها را دانلود و در صورت نیاز، ویرایش و استفاده کنید. با استفاده از این تقویم‌ها، می‌توانید در زمان صرفه‌جویی کنید و از این زمان برای افزایش کیفیت محتواهای خود استفاده کنید. نمونه تقویم محتوایی موجود در بلاگ HubSpot، یکی از بهترین نمونه‌ها است که می‌توانید به صورت رایگان آن را دانلود کنید. این تقویم‌ها در سه قالب Google Sheets، Google Calendar و اکسل برای مدیریت پست‌های بلاگ، مدیریت پست‌های شبکه اجتماعی و مدیریت کمپین‌های محتوایی ارائه شده است. ما در اینجا، راهنمای استفاده از نمونه اکسل آن را توضیح می‌دهیم. 

تقویم سردبیری محتوای بلاگ

یکپارچگی و استراتژی مناسب، کلیدهای موفقیت یک بلاگ کسب‌وکار است که تقویم سردبیری محتوا، در هر دوی این موارد به شما کمک خواهد کرد. این تقویم به شما کمک می‌کند تا:

پست‌های بلاگ و نویسندگان را سازماندهی کنید.

فرکانس انتشار پست‌های بلاگ را تنظیم کنید.

محتوای آینده بلاگ را طراحی کنید.

کلیدواژه‌ها و CTA های خود را دنبال و در نهایت، بهینه‌سازی کنید.

موضوعات و فرمت‌های متنوع استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که پست‌های به موقع و برای مخاطبین هدف آماده می‌شوند.

در صورت عدم  استفاده از تقویم سردبیری محتوا، نمی‌توانید متوجه شوید کدام نویسنده قرار است چه مطلبی را بنویسد و چه موقع منتشر می‌شود. با استفاده از تقویم، می‌توانید تمامی این اطلاعات را در یک جا قرار داده و پیگیری کنید.

چند راهکار برای زنده کردن محتوای ناموفق

تقویم محتوای بلاگ (سردبیری) را چگونه مدیریت کنیم؟ 

تقویم محتوایی?

نمونه تقویم محتوایی مخصوص سردبیران تولید محتوا

گام اول: تاریخ انتشار و نویسنده را مشخص کنید.

ابتدا، تاریخ انتشار و نویسنده هر پست را در تقویم محتوایی وارد کنید. این کار را باید چندین روز قبل از موعد انتشار انجام دهید؛ به خصوص زمانی که با نویسندگان تازه‌کار سر و کار دارید، باید زمان بیشتری برای این کار در نظر بگیرید تا بتوانیدآن را ویرایش کنید و بازخوردهای لازم را به نویسنده ارائه دهید.

گام دوم: عنوان و جزئیات محتوای پست را مشخص کنید.

عنوان پست را به گونه‌ای انتخاب کنید که کاملاً واضح و جذاب باشد. زمانی که عنوان مورد نظر هر پست را انتخاب کردید، به صورت کامل در تقویم وارد کنید. این کار به برقراری تعادل و تنوع پست‌ها کمک می‌کند. برای انتخاب عنوان‌های جذاب و مناسب، می‌توانید از ابزار رایگان انتخاب عنوان HubSpot استفاده کنید. در تقویم محتوایی، خود خلاصه‌ای از محتوای هر پست را بیان کنید. این کار، در انتخاب عناوین و حفظ یکپارچگی و پیوستگی بین زیرعنوان‌های متن به نویسنده کمک می‌کند.

گام سوم: کلمات کلیدی، پرسونای مخاطبین هدف و دکمه CTA را وارد کنید.

زمانی که چالش اصلی شما، تولید محتوا است، ممکن است از سئو غافل شوید. به همین دلیل، قرار دادن کلیدواژه‌ها در تقویم محتوایی برای هر پست، باعث می‌شود که با در نظر گرفتن کلیدواژه‌های هر پست، به تولید محتوا بپردازید که این موضوع، به بهبود سئو کمک می‌کند.

همچنین، اطلاع از ویژگی‌ گروه مخاطبینی که محتوا را مختص آن‌ها تولید می‌کنید، بر طرز نوشتن شما تاثیر می‌گذارد و منجر به جلب توجه بیشتر آن‌ها می‌شود. بنابراین، باید مخاطبین هدف هر پست را باید در تقویم محتوایی در نظر بگیرید. در جلسات آینده بلوک بازاریابی محتوا، درباره پرسونای مخاطب به صورت مفصل صحبت می‌کنیم.

با هر محتوایی که تولید می‌کنید، باید مخاطبان هدف خود را به مرحله بعدی سفر مشتری هدایت کنید. به همین دلیل، هر پستی که در بلاگ خود منتشر می‌کنید، باید به منظور تولید لید، دارای یک دکمه CTA باشد. در آخرین ستون تقویم محتوایی، یک لینک برای دکمه CTA هر پست در نظر داشته باشید. این کار، باعث نظم بخشیدن به کار شما می‌شود.

 

تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی?

تقویم سردبیری محتوای شبکه اجتماعی

این تقویم برای نظم بخشیدن به فعالیت‌ کسب‌وکارها‌ در شبکه‌های اجتماعی و مدیریت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تقویم به شما کمک می‌کند تا زمان‌بندی انتشار مناسب‌ترین محتواها در شبکه‌های اجتماعی مختلف را برنامه‌ریزی کنید.

امروزه، اغلب بازاریابان متوجه نقش مهم و جدایی‌ناپذیر شبکه‌های اجتماعی با استراتژی بازاریابی درونگرا (inbound marketing) شده‌اند. به علاوه، با توجه به تعداد بالای شبکه‌های اجتماعی، سازماندهی و برنامه‌ریزی دقیق برای به اشتراک‌گذاری محتواها در پلتفرم‌های اجتماعی، ضروری است. استفاده از تقویم سردبیری محتوای شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند این مشکل را حل کند. این تقویم به شما کمک می‌کند:

بدون نیاز به صرف زمان زیاد برای تعیین استراتژی آینده، پست‌های هفتگی و ماهانه خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید.

محتواهای خود را در بهترین فرمت‌ها در شبکه‌های اجتماعی مانند LinkedIn، Instagram، Twitter، Facebook و … به اشتراک بگذارید.

به جای انتشار یکسان پست‌ها با محتوا و پیام مشابه در همه شبکه‌های اجتماعی، هر محتوا را برای هر شبکه اجتماعی به صورت منحصر به‌فرد منتشر کنید.

کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی را به صورت ماهانه دنبال کنید.

با سایر ذی‌نفعان هماهنگی بیشتری خواهید داشت.

عملکرد پست‌های خود را دنبال کنید و برای پست‌های آینده برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

بدون داشتن چنین تقویمی، بازاریابان شبکه‌های اجتماعی بدون هدف و بدون برنامه به انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند و قادر به دنبال کردن نتایج پست‌ها، آنالیز نتایج و در نهایت، بهینه‌سازی پست‌های آینده خود نخواهند بود.

تقویم محتوای سردبیری?

تقویم سردبیری محتوای شبکه‌های اجتماعی را چگونه مدیریت کنیم؟

این تقویم در قالب اکسل و برای کمک به برنامه‌ریزی انتشار محتوا در فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و … نکات و ترفندهایی مفید درباره این موضوع ارائه می‌دهد. برای دانلود نمونه‌ تقویم محتوایی، بر روی دکمه زیر کنید.

از تقویم ماهانه برای نظارت و بدست آوردن دیدگاه کلی بر پست‌های شبکه اجتماعی استفاده کنید. به دلیل تفاوت اندک پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر، این تقویم دارای صفحات جداگانه برای هر یک از شبکه‌های اجتماعی، مانند اینستاگرام، توئیتر، لینکدین و … است.

این تقویم نیز مانند تقویم قبل، شامل ستون‌های تاریخ و ساعت انتشار، پیام محتوا، نوع محتوا، لینک و مشخصات تصویر محتوای مورد نظر است. اطمینان حاصل کنید که تقویم شامل تمامی مناسبت‌ها، رویداد‌های سالانه، کمپین‌ها و … باشد.

سخن پایانی درباره تقویم محتوایی

همانطور که گفته شد، استفاده از تقویم محتوایی یا تقویم سردبیری محتوا  برای مدیریت بهتر و نظم بخشیدن به پست‌های بلاگ و شبکه‌های اجتماعی ضروری است. ایجاد این تقویم‌ها باید بر اساس شناخت مخاطبین هدف، مناسبت‌ها و رویدادها، فرمت محتواها و … باشد. با این حال، می‌توانید نمونه‌های آماده تقویم محتوایی که توسط شرکت‌هایی نظیر HubSpot، Moz، Content Marketing Institute و … ارائه می‎شود را به صورت رایگان دانلود و استفاده کنید. در جلسه آینده از بلوک بازاریابی محتوا، درباره نکاتی برای نویسنده بهتری شدن بیان می‌کنیم.

برای اطلاع از جلسات آینده بلوک، در فرم خبرنامه بلوک بازاریابی محتوا در سمت راست صفحه ثبت نام کنید. به علاوه، میتونید نظرات و پیشنهادهای خودتون رو در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع : سایت تپ سل